Cílíte přesně nebo je vaším zákazníkem každý?

Minulý týden jsem měl v rámci EmailAcademy 2.0 skupinový hangout s Davidem Kiršem a ostatními Smart Kouči. David se při tom zmínil o tom jak důležité je mít přesně vybranou cílovou skupinu a při komunikaci cílit téměř na konkrétního člověka. Říká se tomu persona nebo avatar.

Persona nám usnadňuje komunikaci s cílovou skupinou. Bez tohoto zacílení vznikají texty, které se snaží upokojit každého. To je jedna z nejhorších věcí, které lze v marketingu a prodeji udělat.

Vím, že tohle je věc, která se nejvíce zanedbává. Zanedbával a zanedbávám ji i já, teď naštěstí nemám žádný produkt nebo službu, kterou bych na internetu prodával. Vím, že všichni potřebují mít ty stránky, magnety a formuláře na webu aniž by přesně věděli pro koho ty stránky a formuláře jsou. V nejhorším případě je dělají pro všechny.

Persona z pohledu projede

Při prodeji, který děláte osobně se dobrý obchodník snaží najít motivy zákazníka ke koupi a na základě toho upravuje svou nabídku nebo to co zdůrazňuje při komunikaci. Díky tomu je zákazník i obchodník spokojený.

Jedna služba (produkt) může být řešení na více problémů. Ty problémy si, ale vyžadují jinou komunikaci.

Na internetu je tohle problém, protože stránky máte jednou nějak vytvořené a podle toho lidi buď zaujmou nebo ne. Buď je na nich řešení jejich problému nebo odcházejí.

Cílem tedy je komunikovat na stránkách cíleně a na tyto stránky dostat ty správné návštěvníky, ideálně pomocí cílené reklamy.

Výhody cílení

Jestli si říkáte, že tím budete přicházet o zákazníky tak nebudete. Jedna věc je, že stránek můžete mít hodně a na každé můžete komunikovat jinak.

Druhá, že na vaši zacílenou nabídku se vždycky nabalí lidé z jiných skupin. Může to být z různých důvodů. Když cílíte na konkrétního člověka tak to ostatní vidí, vidí na koho je to zaměřené a i když v té skupině nejsou tak v ní možná chtějí být a tak je vaše nabídka nebo informace zaujmou.

Příklad může být, když budete cílit na podnikatele, tak se na vaši nabídku nabalí i lidé, kteří podnikatelé nejsou, třeba již léta plánují, že odejdou ze zaměstnání a založí vlastní společnost a tak je taková nabídka zajímavá i pro ně.

Třetí věc je, že se vám budou mnohem lehčeji tvořit texty, které budou mít hlavu a patu. Bez cílení dochází k tomu, že vznikají „jakoby“ univerzální texty, které mají cílit na všechny.

Takové texty, ale nikoho nezaujmou, protože si lidé musí věci domýšlet a většina lidí neví co si má domyslet nebo si domyslí něco co jste nemysleli, že si domyslí a jsou nakonec zklamaní.

David také zmiňoval, že jakmile v komunikaci pro prodej EA20 uhli z avatara a snažili se to napasovat na více lidí, tak měli mnohem horší výsledky v konverzích.

Shrnutí

Persona nebo avatar je při komunikaci přes webové stránky naprosto zásadní a pokud ji ještě nemáte tak byste si ji měli udělat a začít svou komunikaci zaměřovat na konkrétního člověka. Budete díky tomu mít mnohem lepší výsledky, protože vaše texty tím získají jasný obsah bez ohraných a prázdných frází.

Autor

Jakub Vlček

Píšu tento blog, protože vás tím mohu obohatit o moje zkušenosti (kladné i záporné) z oblasti investování do sebe, do svého rozvoje a do svého života. Už jsem něco přečetl, slyšel a vyzkoušel a tak si myslím, že je načase část těch informací předávat dál. Nezapomeňte, že to jsou jen informace a bez AKCE nemají na váš život vliv.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *