Jak těžké je vytvořit nový návyk?

Návyky jsou podle některých lidí velmi důležité, to asi myslí ty dobré návyky a ne třeba kouření. A já s tím naprosto souhlasím. Sám jsem zkusil vytvořit si pár návyků a šel jsem po jednodušších.Návyky jsou pro mě to co děláme automaticky a tak můžou být jak prospěšné, tak neprospěšné. To kdy jsme žádné návyky neměli je už hodně dávno. Většina dospělých má řadu návyků a říká se, že úspěšní lidé mají jiné návyky než ti neúspěšní.

Rozdělení návyků

Moc jsem toho o návycích nepřečetl, ale rozdělil bych je na dvě skupiny.

  1. To co děláme
  2. To jak myslíme

První skupina je podle mě ta lehčí na změny. Ano i ta sice začíná v naší hlavě, ale často tu jsou nějaké vnější spouštěče, které nám připomenou, že něco máme udělat a měníte to, že něco děláte fyzicky.

Příkladem takového návyku může být třeba kouření. To, že kouříte se neodehrává pouze ve vaší hlavě, ale především ve fyzickém světě. Pro změnu je tedy nejprve potřeba se rozhodnout (začíná to v hlavě) a potom změnit naše jednání. Pokud chcete návyk změnit tak je dobré ho za něco nahradit, za jinou činnost.

Dobré na tom je, že se to dá lehce nahradit. Tedy když jdete na cigaretu, tak to změníte a půjdete třeba oběhnout blok. Pojďme dál a tento příklad vám bude jasnější.

Druhý druh je tedy to jak myslíme. Podle mě o dost těžší na změnu, protože jsou to často podvědomé reakce a myšlenkové vzory. Zkuste změnit myšlenku, než přijde.

Mnohem těžší, že? Je to jako kdybyste si zapálili cigaretu, v polovině jí típli a šli oběhnout blok. Taky je to cesta nic méně mnohem delší.

No a ty myšlenky si nejprve musíte uvědomit abyste je mohli změnit. Dobře to je stejné jako u činností, akorát tam většinou lidé vědí co by dělat neměli.

Doba na vytvoření návyku

Velmi důležité je vědět jak dlouho takový návyk budete vytvářet. To, že máte nový návyk vytvořen a ukotven poznáte tak, že danou činnost budete dělat se samozřejmostí a nemusíte se do toho nutit.

Pěkným příkladem je čištění si zubů. To většina z nás, kteří máme kartáček na zuby, dělá a je to naprosto automatické. Nikdo nám to nemusí připomínat a nemusíme se do toho nutit. Není potřeba téměř žádné vůle.

Pokud takového stavu dosáhnete máte „vyhráno“ a tak pokračujte.

Vědecky je to vyjádřeno číslem okolo 66. dnů tvoření návyku. Přesněji je to rozpětí od 18 do 254 dnů, podle druhu návyku a vás.

Co mi pomohlo

Zvolte si pro začátek nějaký snadný návyk. Například posilování a tvořte ho ráno.

Ráno proto, že po ránu máte ještě hodně vůle a je větší šance, že se přimějete. Dejte si ten návyk co nejmenší. Pokud zvolíte posilování tak to může být třeba 5 dřepů nebo kliků.

Další co mi pomohlo bylo sledovat můj postup. To pro mě bylo dost motivační a stále je. Můžete do dělat třeba tak, že budete stříhat metr, zapisovat si to do kalendáře nebo použijete moderních technologií.

Já používám aplikaci Habit Streak Plan, najdete i další ať už pro telefony s Androidem nebo pro iPhone či Windows.

2015-04-01 12.02.45

Jak můžete vidět na obrázku, jsou tam vidět jednotlivé návyky a vlevo je počet dnů, které jsem tento návyk dělal po sobě. V případě, že vynechám se mi počítadlo vynuluje a začínám znovu od nuly. Výhoda aplikace je, že vás může upozornit, že máte něco takového dělat, což se hodí hlavně na začátku.

Mě to tedy hodně pomohlo a určitě to pomůže i vám.

 

Dnes po více než 120ti dnech poslouchání Angličtiny můžu říct, že se to pro mě skutečně stalo naprosto přirozené a je to součást mého rána. Stejně jako ranní posilování.

Autor

Jakub Vlček

Píšu tento blog, protože vás tím mohu obohatit o moje zkušenosti (kladné i záporné) z oblasti investování do sebe, do svého rozvoje a do svého života. Už jsem něco přečetl, slyšel a vyzkoušel a tak si myslím, že je načase část těch informací předávat dál. Nezapomeňte, že to jsou jen informace a bez AKCE nemají na váš život vliv.

2 komentáře u „Jak těžké je vytvořit nový návyk?“

  1. Všeobecne je málo užitočnejších vecí, ktoré človek môže urobiť než vytvoriť užitočný zvyk. Dopad zvyku na ľudský život je neuveriteľný, pritom stačí vyvinúť minimálne úsilie na vytvorenie. Pri zvyku v podstate ide o zautomatizovanie výsledkov. Z ekonomického hľadiska: Náklady sú minimálne a rozložené v čase, zato prínosy sú obrovské a dlhodobé.

    Napríklad zvyk čítať každý deň. Čítaním sa obohacujete po vnútornej aj vedomostnej stránke. Výstupom sú lepšie rozhodnutia, lepšia komunikácia, vzťahy, viac peňazí, splnené sny a šťastnejší život. Vďaka zvyku čítať každý deň sa k týmto výsledkom budete približovať automaticky, rýchlo a bez námahy. Stojí to za to? Zautomatizovať výsledky? Odpovedzte si sám. Osobne si myslím, že to má asi tak milión násobnú výnosnosť.

    Návod ako vytvoriť zvyk čítať každý deň nájdete tu: http://bezbolestneucenie.sk/vytvorit-zvyk-citat/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *